27% van de vermogende particulieren heeft geen plan om zijn vermogen over te dragen.1
De uitdaging
Het kan een emotioneel gebeuren zijn om te beslissen wat er met het familiebedrijf moet gebeuren als er geen opvolger in de familie is. Dit was zo voor Nathalie. Haar twee volwassen kinderen waren gelukkig met de richting die zij gekozen hadden en ze wist niet wie het bedrijf zou kunnen overnemen als zij een stapje zou terugzetten.
De oplossing
Een vriend raadde Nathalie aan om met ons te praten. We brachten samen tijd door om alles door te spreken. Dit waren de drie vragen die ons hielpen om tot de kern van het probleem door te dringen, zodat we Nathalie konden adviseren.
Wie zijn de begunstigden van Nathalie?
Krijgt iedereen hetzelfde?
Heeft ze meer ondersteuning nodig bij complexe gezinssituaties?
Op basis van onze gesprekken met Nathalie konden we een vermogensplan op maat opstellen om te zorgen voor haar dierbaren en haar bedrijf. We adviseerden manieren om haar vermogen over te dragen aan haar twee kinderen en hielpen haar beslissen wanneer en hoe ze haar vermogen wilde overdragen. We zorgden ervoor dat haar vermogen optimaal gestructureerd werd en hielpen haar bij het opstellen van een opvolgingsplan voor haar bedrijf, zodat ze een stapje kon terugzetten.
Met dit plan kan Nathalie de toekomst vol vertrouwen tegemoetzien.
Lees hier het volledige verhaal, geproduceerd in samenwerking met de commerciële afdeling van The Financial Times.
Vertel ons uw verhaal
Als uw vertrouwenspartner voor vermogensbeheer kunnen wij ervoor zorgen dat u de juiste beslissingen neemt voor u en uw dierbaren. Ontdek hoe onze diensten en expertise uw volgende stappen kunnen ondersteunen. Vul het onderstaande formulier in en één van onze lokale teams neemt contact op met u.
Het Quintet en BlackRock Rapport van Ipsos UK:
De opkomst van generationeel vermogen. Nieuwe kansen om te benutten
Hoe denken Europeanen over hun vermogen? We vroegen 595 vermogende particulieren om zich te verdiepen in de psychologie van rijkdom in 2024. Deelt u hun kijk op belangrijke vlakken? Download het rapport van Ipsos UK1 om fascinerende inzichten te ontdekken, waaronder:
- Inzichten over het doel van rijkdom: Hoe individuen het doel van hun vermogen zien.
- De drie belangrijkste waarden van rijkdom: De drie aspecten die mensen het belangrijkst vinden met betrekking tot hun vermogen.
- Verschillende houdingen ten aanzien van rijkdom: Het verschil in houding tussen vermogende mensen van de eerste generatie en mensen die uit de vermogende generatie komen.
Ontdek meer verhalen van cliënten
- Gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Ipsos UK in opdracht van Quintet Private Bank en BlackRock tussen 19 augustus en 27 september 2024.
- Bron: Bloomberg, oktober 2024
- per eind september 2024.
Beleggen brengt risico’s met zich mee. Opgelet, geld lenen kost ook geld.
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos UK in opdracht van Quintet en BlackRock tussen 19 augustus en 27 september 2024. De vorm: een online enquête om zelf in te vullen, uitgevoerd in vier landen, waarbij in totaal 595 volwassenen van 30 jaar en ouder de enquête invulden. De deelname in de verschillende landen: 165 in het VK, 147 in Duitsland, 169 in Nederland en 114 in België. Quota-steekproeven werden toegepast en respondenten moesten minstens £1 miljoen (UK) / €1 miljoen (DE, NL, BE) aan liquide of belegbaar vermogen bezitten. De gegevens zijn niet gewogen en zijn niet representatief voor een nationale markt voor de bekende volwassen bevolking op basis van demografische gegevens.
Meer informatie is hier te vinden.
- Het onderwerp van het onderzoek zijn de gedragingen, percepties en intenties met betrekking tot vermogensbeheer. Specifiek richtte het onderzoek zich op het blootleggen van: (i) de achtergrond van rijkdom en de houding ten opzichte van rijkdom, inclusief doelen voor de toekomst (ii) plannen voor de overdracht van vermogen, met een focus op vermogensoverdracht aan de volgende generatie en verwachtingen van de volgende generatie (iii) pensioenplannen bij diegenen die nog niet met pensioen zijn.
- Het onderzoek was een online enquête die werd uitgevoerd in vier landen, waarbij in totaal 595 volwassenen van minstens 30 jaar het onderzoek ingevuld hebben: 165 in het Verenigd Koninkrijk, 147 in Duitsland, 169 in Nederland en 114 in België. Een quotasteekproef werd toegepast en respondenten die ervoor kozen om deel te nemen aan het onderzoek moesten ten minste £1 miljoen (VK) / €1 miljoen (DE, NL, BE) aan liquide/investeerbare activa hebben en worden in dit rapport gedefinieerd als 'High-Net-Worth' (HNW) personen. De gegevens zijn niet gewogen en zijn niet nationaal representatief voor de bekende volwassen bevolking op demografisch vlak.
- Dit rapport bevat cijfers op een geaggregeerd niveau over alle markten. Deze cijfers zijn een direct gemiddelde over alle onderzochte landen zonder weging per land. Verschillen tussen landen en groepen van belang zijn gebaseerd op tweezijdige significantietests met een betrouwbaarheidsniveau van 95%.
Definities
- Volwassenen die worden aangeduid met ‘generationeel vermogend’ worden gedefinieerd als degenen die op de vraag welke antwoordoptie het beste hun vermogensachtergrond beschrijft, selecteerden ‘Ik kom uit een familie die minstens één generatie teruggaat en die succesvol is geweest in het creëren, behouden of laten groeien van vermogen”. Volwassenen die worden aangeduid als ‘vermogenden van de eerste generatie’ zijn gedefinieerd als degenen die op dezelfde vraag als antwoord kozen: ‘Ik ben de eerste generatie in mijn familie die vermogen heeft opgebouwd’.
- Volwassenen gedefinieerd als "die plannen hebben om hun vermogen over te dragen aan hun kinderen/erfgenamen" zijn diegenen die één van de volgende opties hebben geselecteerd bij vraag "NG1. Als u nadenkt over uw toekomstplannen, welke van de volgende dingen, indien van toepassing, bent u van plan te doen met uw vermogen? "Schenken aan kinderen en/of familieleden vóór mijn dood" + "Nalaten als erfenis" + "Ervoor zorgen dat mijn kinderen het financieel comfortabel hebben zonder ze te verwennen" + "De reputatie van onze familienaam verbeteren".